Okudum #5



Spak bize ordan üç çay çek, demli olsun!


İlk kitap, Türkiye Rock Tarihi - 1 "Saykedelik Yıllar", darbe sonrası büyük bir itina ile silinen geçmişimizin müziğini konu ediniyor, Türk "hafif batı müziği" ve akabinde gelişen progressive'den alternatife, Rock-Blues anlayışımıza ışık tutuyor. Amatörlükten uzak, inanılmaz faydalı bir çalışma ama bana pek yeterli gelmedi sanki...

İkinci kitabımızın sahibi, Hakan Günday. Sanırım Türk yer altı edebiyatına yeni bir efendi geliyor? "Daha" okuduğum ilk romanı olmasına rağmen Günday'ın, yazım dilindeki akıcılık, sosyolojik-psikolojik tasvirler, olay örgülerinde ki gerçeklik ve buram buram bir absürdlük ve anarşi sizi bekliyor kitabı okurken. Herkese hitap eder mi? Orası muallak.

Üçünü kitap, bana göre gelmiş geçmiş en kuvvetli kaleme ve hayal gücüne sahip yazarlarımızdan Oğuz Atay'ın Tehlikeli Oyunları. Okumak istediğim bir kitaptı. Zihnine hayranım Atay'ın. Her şey bir iç sesin kendiyle takışması gibi anlatılmış. Kimi zaman sinirleniyor, ani çıkışlar yapıyor, eline koluna sahip olamıyor, kimi zaman küçük oyunların peşine takılıyor, kimi zaman da fırlatıyor diyaframlarından içten bir kahkaha... Keza, yine herkese hitap etmeyen türden.

Dördüncü kitap, Muzaffet İlhan Erdost'un Üç Şair'i. Bir nevi şair incelemesi yapıyor bizlere, dillerine neler etki etmiş, neler onlara esin kaynağı olmuş ve onların üzerinde sosyalizmin etkisi hangi boyutları bulmuş... Nazım Hikmet-Cemal Süreya-Ahmed Arif üçlüsünü mercek altına almış Erdost. Kuşkusuz en detaylısı Cemal Süreya'ya ait olan bölüm. Bizzat tanıdığı, oldukça yakın arkadaşı (bilmeyenlere, Erdost, "İkinci Yeni"nin isim babasıdır.) Süreya'yı başka bir gözden okuyoruz bu sefer.

Beşinci kitap, Edgar Ellen Poe'nun "Bütün Şiirleri". Ciltli, şiirlerin orijinal diliyle yazılmış metinleri de mevcut içerisinde. Ama dizgi, imla, dil kullanımı KOCA bir felaket. Keza tercümanın da İngilizce'ye hakim olduğunu düşünmüyorum. Fish Story filmindeki kitabın hikayesine bağlamışlar resmen dhffgjdk

Altıncı kitap, saygı duyduğum yayınevi YKY'den çıkma: Ece Ayhan - Bütün Yort Savullar! Memleketimizin yegane anarşist yazarlarından olan Ayhan'ın şiirlerinin toplama halini görünce kaçırmadım. Yayınlanan-yayınlanmayan tüm şiirleri, imgelerini çözmek için adeta boğuştuğum dili, mesajları ve en ikinci yenisiyle Ece Ayhan'a bir selam çakıyorum. Ayrıca, Ankara Üniversitesi Siyasal Bilimler mezunu olan Ayhan, Yalçın Küçük ve Cemal Süreya ile de yanlış hatırlamıyorsam, oradan arkadaş.

Yedinci kitap, Atilla İlhan'ın "Yasak Sevişmek"i. Nazım Hikmet hayranlığını dile getirdiği bir şiir kitabı Yasak Sevişmek. Kendi üslubu da barizleşiyor zira. Ama ya İkinci Yeni nefreti? İkinci Yeni'yi şöyle niteliyor, "...türk şiir ortamı öyle rezil bir ikinci yeni curcunası yaşıyordu ki, dışlarında kalan herkesi silmişlerdi. sonra da biz onları sildik ya, neyse..." Ben bunu zedelenmiş bir egonun canhıraş çırpınışları diye niteliyorum açıkçası... :3 Alıntı da kitabın şiirlerini açıkladığı bölümden. Bir de ilgimi çeken bir bölüm oldu ki, kitabın kadını "Müjgan"ın, Sadri Alışık'ın meşhur belleksiz kadını Müjgan'a ilham veren imge oluşuymuş. Vay anasını :")

Sekizinci kitap, Woody Allen'ın "Bir Hırsızın İtirafları" adlı kitabı. Annemin gençlik çağlarından kalma bir kitap. :3 Mizahın anasını ağlatan bir dolu öykü var içerisinde... Olur da sahaflardan falan bulursanız hiç kaçırmayın bence dfgdksf

Dokuzuncu kitap, Sadık Hidayet'in Kör Baykuş'u. KUSURSUZ. Dil, işleniş, konu, bütün o düş havası... 7 liracığınıza kıyıp almalısınız. Yazacak başka bir şey yok diye düşünüyorum üstüne.

Onuncu kitap, kalemin kırılsın! demekten geri duramadığım Elif Şafak'ın, ta 2010 ya da 11'de alıp okuduğum, geçenlerde kitapsızlıktan yeniden okuduğum kitabı "Firarperest". Onunla maceramız bu kitapla başladı, bu kitapla bitti. Haksızlık mı ediyorum derken, kitap bana adeta en doğrusunu yapıyorsun karşim! dedi. Bir de bu kadını Türk modern edebiyatının en iyi kadın yazarı-romancısı falan zannediyorlar... "Elif Şafak unniii, sarangheyo!" (Kore ve Türk Edebiyatı sentezi yapan beynimin bana oyunları fgkhfd) Olacak iş değil. Bu kadın yazarsa ben bu blogta ve ötekinde kullandığım o rezalet dilime rağmen, Şekspir'im. O kadar kesin konuşuyor ve kendisini okuduklarımın fahri "Soğuk Kahve"si ilan ediyorum. (Nina Simone'a megolaman diyor bir de utanmadan...)

On birinci kitap, Amin Maalouf'un liberettosu, Uzaktan Aşk'ı. Yani ne yazılır ki bilemedim djgd Güzel, trajik bir öyküsü var, kurgusu, karakterleri yerinde.

On ikinci kitap, Tomris Uyar'ın "Gecegezen Kızlar"ı. Tomris Uyar'ı ilk okuyuşum oldu bu kitap. Fakat, bu nasıl bir üsluptur, nasıl bir dildir, nasıl bir benzetmedir sayın seyirciler? Nasıl sağlam karakter tahlilleridir bunlar... Yani, Türk öykücüleri arasında, kuşkusuz en saygı duyduğum isimler arasında yerini aldı. Zaten "Uyargilleri sevmek huydur bizde." :"3

On üçüncü kitap da, yine Uyar'ın Sait Faik Hikaye Armağı ödüllerinden nasibini almış "Yaza Yolculuk." Yukarıda söylediklerimi bu kitaba da aynen aktarıyorum. Hatta ne desem bilemiyorum. Ama çok fena özeniyorum... :"(

On dördüncü kitap, yazın yine okuyup yazdığım Sait Faik'in ilk öykülerinin derlemesi olan Sarnıç. Fakat aklı selim bir halde okuyunca, o ilk yazdığım eleştirinin üstünü karalıyorum. Bence ben o öykülerin içinde debelenmişim de haberim yokmuş.

Ve on beşinci kitap çucukluğumun süper melezi, beni mitolojiye Mecnun eden Şimşek Hırsızı'nın yine bilmem kaçıncı kez okuduğum oldukça kötü çizimlere sahip olmasına rağmen renkleriyle işi kotardığı sözümona çizgi romanı. Okudukça duygulanıyorum dhjdfj Çünkü ben bu seriye başladığımda, Pörsi'den küçüktüm. (İlk kitapta Percy 12 yaşında.) Ondan etkilenip ne ffler yazdım, piuu... Bir de bizim kendimize has bir grubumuz vardı. Hey gidi günler hey..! :D Kısaca, ben acaba ne zaman 12 olacağım diye düşünürken, şuan 16. yaşını doldurmasına 3 ay kalmış bir insan evladıyım. Duygulanıyorum elimde değil dsghghdsg


Yorumlar

  1. elif şafak hakkında, arkadaşlarımla her konuştuğumda söz hep kadının mükemmelliğine, efendim nasıl yere göğe sığdırılamayan biri olduğuna gelir. hatta bazı arkadaşlarım işi abartıp kadını zirveye oturtur lakin yok. aşk ilk çıktığında alma gafletinde bulunmuştum, satıcı öve öve bitirememişti. okuyamadım. bir kere televizyonda izledim. tamam konuşmasıyla yazarlığı arasında ilişki kurmamak lazım ama bir insan konuşurken karşısındakini bu kadar mı yorar? bir türlü anlaşamıyoruz.

    woody allen hep okumak istediğim ama hiç okuyamadığım bir adamdır. bir de edgar allen poe görüyorum. hikayelerini okumuşsundur gerçi, ne güzel adamdır o. bir keresinde cenazesine dört kişinin katıldığını okumuştum. haliyle çok üzülmüştüm. aklıma gelince yine hüzün, yine hüzün.

    on altı yaş. şey vardı mtv'de, sweet sixteen. her gün izlerdim. bir takım hayallerimde vardı tabi. böyle cıvıl cıvıl bir doğum günü falan. dha üç ay varmış ama güzel güzel yaşlara diyeyim, bak bende duygulanıyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Tek değilim demek... Yahu bu kadında ne buluyorlar bir anlasam? Dili süslüyor ama işlevsizce, dışı süslü içi bomboş bir kabuk gibi yapıtları...

      NE? Dört kişi mi?! Bunu bilmiyordum... Gerçi şaşırmadım sanırım. Ya ürkmüşler ya da anlamamışlardır ki bence ikisi de aynı kapıya çıkıyor

      Hiç bilmiyorum fsdj MTV ile maceram milletin hayallerini gerçekleştiren bir adam vardı, ondan ibaret. Ben karşıyım doğum günlerine, en azından dünyadaki diğer tüm çocukların da doğum günü kutlayabileceği zamana kadar karşı olacağım, bu da sanırım insanlığın sonuna falan denk geliyor fdhgjfd

      ay teşekkür ederiiim *.*

      Sil
    2. Elif Şafak ilk dönemlerinde iyi bir yazardı. Sonra Shafak'laştı. Yedi yirmi dört spiritual bir şeyler pazarlamaya çalıştı. Kendini de bu role fena halde kaptırdı. Sonuç hüsran..

      Sil
  2. Tam da Poe'nun basımı nasıl diye soracaktım, yazmışsın. Ben bir ara almaya niyetlendim; ama sonra kitapçıda göz gezdirince facia bir basımla karşılaştım. Bazı yerlerde sayfalar bile yoktu ! Atıyorum 24.sayfadan 26ya geçiyor. Pes yani. Bir de kaliteli bir yayınevi basmış. Güya.. Tavsiyem orjinal dilinden okuman. Çünkü hem şiir orjinal dilinde makbuldür hem de Poe'nun dili diğer şairlerden farklıdır. Öyle alelade bir çevirmene verirlerse sonuç böyle olur. Yine aynı yayınevi Poe'nun tüm öykülerini basmıştı tek kitapta. Arkadaşım aldı, okudu. Çevirisi rezaletmiş. Yazık ya.

    Türkiye Rock Tarihi - 1 "Saykedelik Yıllar"ı çok merak ediyorum. Bir ara alıp okumayı düşünüyorum. Aynı şekilde Ahmet Ertegün adına da bir biyografi basıldı. Orjinal ismini bilmiyorum ama Türkçe'ye Son Sultan diye çevrilmiş. Rock dinleyen herkesin o kitabı okuması gerektiğine inanıyorum. Ertegün, rock 'n' roll tarihinin temel taşlarından biri çünkü.

    Hakan Günday hiç okumadım :(

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Öyle yapmaya çalışacağım artık anladığım kadarıyla. Gerçekten şaşırtıcı. "Kaliteli" basımevleri güya... Özensizlik hat safhadaydı. Para kazanmak uğruna böylesine bir işi piyasaya sürmeleri bile utandırıcı bence.
      O kitap da göz kırpmıyor değildi bana, en iyisi hiç almaya niyetlenmeyeyim. Sonuç ortada :"(

      Doğrusu, çok dolu dolu bir kitap, ama ben özellikle aradığım bazı gruplardan iz bulamadım. Mesela Hardal neredeydi? Fikret Kızılok'a Barış Manço ile arasındaki magazinel olay dışında değinilmemişti. Cem Karaca'nın politik kimliği (ki şarkılarıyla bütünleştiğinden ayrı tutmak olmaz bence) yer bulamamıştı kendine, Selda Bağcan yoktu mesela. Sevinç Tevs birkaç paragraflık yer bulmuştu... Gerçi daha ilk kitap, devamında değinir diye umuyorum... :3

      Son Sultan'ı görmüştüm bir yerde, almalıyım, almak istiyorum, alacağım!!

      Kesinlikleee tavsiye ederim. Hele de senin gibi birine. *.*

      Sil
    2. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    3. Bu yorum yazar tarafından silindi.

      Sil
    4. O zaman not alıyorum Günday'ı :)

      Wordsworth Library Collection'ın çok güzel kitap toplamaları oluyor. Bir yazarın bütün romanlarını filan tek kitapta çok cüzi bir fiyata satıyorlar. Bende mesela James Joyce (tüm romanları ve kısa öyküleri-Dublinliler adı altında), Virginia Woolf (çoğu romanı mevcut içinde) ve F.Scott Fitzgerlad (tüm romanları ve bazı kısa öyküleri) baskıları var. Tanesi 20 lira gibi bir şeydi aldıklarımda. Poe için de böyle bir kitap bastılar bilmiyorum. Henüz görmedim. İnternette de fazla karıştıramadım. Mutlaka vardır gibime geliyor. Bulursan o yayınevinden almanı öneririm. Dipnotlardan yoksun ve kağıt kalitesi 1.sınıf değil belki ama derli toplu bir külliyat sunuyor okuyucuya ki bu bence yeter de artar bile bizlere :)

      Not: Bahsettiğim yayınevinden bir örnek: http://www.idefix.com/kitap/the-complete-novels-of-james-joyce-wordsworth-library-collection-james-joyce/tanim.asp?sid=OVM8FJD4AC4CNMLL0WKL Ben de bunun ciltsizi var; ama Virginia Woolf'unkini ciltli almıştım. Daha estatik görünüyor tabii ciltli olan :)

      Not 2: İki kere yazım hatası yaptım üst üste ondan silip tekrar yazdım :/

      Sil
    5. HADİ CANIM! :oooooooooOOOOOOOOOOOOOOOOOOO Almalıyım, almalıyım, almalıyım!!

      Çoook teşekkür ederiiiiiim *.*

      Sil

Yorum Gönder

Popüler Yayınlar